perjantai 7. kesäkuuta 2013

Lappeenranta / Ilmailumuseo

                              Herkule Toiro "Trukki ja mies"

Eilen oli kaunis ilma ja senhän Willimies tietenkin hyödynsi valokuvausretkeen. Kohteeksi valitsimme assistentti Pylkkäsen kanssa Etelä-Karjalan ilmailumuseon, mikä on kiehtonut meitä jo pitkään. Lopultakin avasivat porttinsa kesäkuun alussa, joten pakkohan se oli mennä paikalle. Aluksi ajattelimme, että täällä tuskin pääsee tekemään mitään itse, mutta yllätys olikin melkoinen, koska paikan päällä esineisiin sai koskea ja mennä jopa venäläisen MI-8 helikopterin sisään. Juuri tällaisia museoiden kuuluukin olla.
MI-8....helkkarin iso helikopteri
Tänne mahtuu sotilaita melkoinen liuta ja avattavista takaovista heidät voidaan poistaa kyydistä....

Valitettavasti poikkeuksiakin löytyy. Elävästi muistan kun pari vuotta takaperin kävimme Kotkassa uudessa merimuseossa - Vellamossa. Tavaraa oli hemmetisti vitriinit väärällään, mutta innostus katosi melko nopeasti. Come on, nykyään halutaan museoiltakin eläytymiskykyä tai kohta niissä vierailevat vain alasta todella innostuneet. Matti Meikäläiset äänestävät jaloillaan ja menevät muualle!
Mig21 

No me tutustuimme ilmailuhistoriaan parin tunnin ajan ja olimme pois lähtiessämme tyytyväisiä kokemaamme. neljän euron pääsylipulle sai mielestämme katetta riittämiin. Paikka ei ole mikään suuren suuri, mutta silti museovieraita odottelee kaksi neuvostoliiton aikaista Mig21-Bis hävittäjää, yksi ruotsalaisten suunnittelema Saab Draken, englantilainen Folland Gnat ja MI-8 helikopteri, joka oli taannoin pelastamassa Estonia-aluksen pelastustöissä. Tässäkin oli historian siipien havinaa jo havaittavissa, mutta sisähallissa olikin esillä näyttelyn helmi Nieuport 17.
Assistentti Pylkkänen ja Saab Draken

Nieuport 17 on rakennettu vuonna 1992, mutta sen maalaus ja numerointi ovat osa suomalaisen ilmailun historiaa. Jo aiemmin olen maininnut että Lappeenrannan lentokenttä on Suomen vanhin ja tällä samalla numerolla varustettu Nieuport toimi ilmeisesti Lappeenrannan kentällä vuosina 1918-1923. Erinomainen ilmailuhistoriaa kunnioittava teko valmistaa replica Nieuportista. Kymmenen pisteen suoritus, vaikka se onkin vain 7/8 kokoinen.
Nieuport 17 replica, joka lensi viimeisen kerran vuonan 2006
Dataa Nieuportista

Mielenkiintoinen sivujuonne oli, kun näytteillä oli osia Ylämaalle pudonneesta Blenheim pommikoneesta. Näytillä oli myös oikein valokuva muistomerkistä, joka on pystytetty maahansyöksymispaikalle. Tarkoitus on nimittäin huomenna suorittaa Ylämaan kuvausretki ja mitä parhaimmassa seurassa sekä käydä tällä kyseisellä muistomerkillä! Huomiseen kuvausryhmään kuuluu poikkeuksellisesti myös naisjäsen, mikä lienee lähes ainutkertainen kokemus Willimiehen jäljillä blogin lyhyessä historiassa. No ei sentään ensimmäinen kerta, mutta jos tästä meinaa tulla tapa, niin pitänee Willimiehenkin opetella käytöstapoja...
"Aikuista"miestä leikittää....
Onneksi panosvyö oli tyhjä

Loppujen lopuksi tämä ilmailumuseovierailu meinasi päättyä kaaokseen, kun Willimies löysi jotain itselleen rakkaampaa kuin lentokoneet. Näyttelyhallin nurkkaan oli piilotettu Willimiehen vanha työkalu - trukki! Sitähän oli pakko päästä kokeilemaan ja vasta melkoisen maanittelun jälkeen suostuin laskemaan entisen ilmavoimien käytössä olleen Tudorin ohjauspyörästä irti... 
Kaksi vanhaa, trukki ja trukkimies

Ehdottomasti paikka on näkemisen arvoinen ja kenenkään lompsaan neljän euron piletti tuskin ammottavaa lovea tekee, joten menkäähän käymään!






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi ovat aina tervetulleita