sunnuntai 26. helmikuuta 2017

Viipuri / Viipurin rautatieasema

Jälleen vuorossa on kohde, mitä en aluksi meinannut esitellä ollenkaan. Tulin kuitenkin toisiin ajatuksiin, kun osa rautatieasemasta on kuitenkin jäljellä vaikka se onkin hajautettu ympäri kaupunkia. Nämä rautatieaseman jäänteet selviävät seuraavista kahdesta bloggauksesta. Yksi kadonnut osa rautatieasemaa on myös tiedossa, mutta sen käyn kuvaamassa vasta ensi kesänä, joten julkaistaan se sitten saman tien.
Viipurin rautatieasema räjäytettynä elokuussa 1941 (SA-kuvat)

Viipuri sai ensimmäisen rautatieaseman vuonna 1870, jolloin valmistui Riihimäki - Pietari rautatielinja. Matkustajamäärät kasvoivat melkoisesti ja jo 1800-luvun lopulla Viipurin rautatieasema jäi pieneksi ja ajastaan jälkeenjääneeksi. Oli siis aika rakentaa uusi ja sellainen valmistuikin lopulta 1913 Eliel Saarisen ja häntä auttaneen arkkitehti Herman Geselliuksen yhteistyönä. Yllättäen siitä tuli liki kopio Helsingin rautatieasemasta, mikä oli myöskin Saarisen suunnittelema.
Tältä asema näytti syyskuussa 1941 raivaustöiden jälkeen (SA-kuvat)

Rakennus poikkesi Helsingin vastaavasta pienemmällä koolla ja pääsisäänkäyntiä eivät vartoineet nykyiset VR:n mainoshahmot kivimiehet, vaan naishahmot, joiden vierellä oli karhu kummallakin puolella. Karhuja oli siis yhteensä neljä, joista yksi on kadoksissa, mutta kolmen olinpaikan olen saanut selville. Se missä yksi on ja naishahmot, niin paras tieto on arvaus siitä, että ne ovat tuhoutuneet kesällä 1941, jolloin vetäytyvät neuvostojoukot tuhosivat sen liki maantasalle poistuessaan Viipurista.
Stalinin aikaan osattiin myös rakentaa komeita pytinkejä

Nykyinen rautatieasema sen sijaan on venäläisten Stalinin aikana rakentamaa arkkitehtuuria, mutta ei se ruma ole ainakaan omasta mielestäni. Jonkun verran siinä on samoja elementtejä kuin aiemmassakin versiossa. Myös osa nykyistä rakennusta hyödyntää vanhoja suomalaisten rakentamia osia, mutta niiden tunnistamiseen pitää olla enemmän asiantuntemusta kuin itselläni on. 
Aseman kupeella on myös yksi Viipurin tunnetuimpia maamerkkejä

3 kommenttia:

  1. Sitä alkuperäistä on ns. pikatavaramakasiinin punagraniittinen osa. Asema-aukiolta katsoen oikeanpuoleinen osa, pikkasen irti itse asemasta

    VastaaPoista
  2. Ja kolmea karhua ei ole. Huhuista huolimatta niitä on vain kaksi

    VastaaPoista

Kommenttisi ovat aina tervetulleita