tiistai 4. marraskuuta 2014

Savitaipale / Lotjasatama

                                                       John English "Six ribbons"

Savitaipaleen Kärnäkoskella liikutaan tällä kertaa. Muutama kohde on tullut esitettyä jo aiemmin, mutta tämä on aina jäänyt välistä. Oikeastaan tähän pitäisi olla minullakin vähän lukkarinrakkautta, vaikken täällä Kärnäkoskella olekaan ollut töissä ikuna. Silti se osaltaan koskettaa omaakin työuraani Oy Kaukas Ab:n palveluksessa ja tämän konsernin myöhemmissä vaiheissa.
Kärnäkosken linnoitukselta lähtee 700 metriä pitkä reitti lotjasatamaan. Ennen paikalla oli kiskot

Penskoina näet tehtaan piipun varjossa asuessani harjoitimme melkoista mellakointia. Me penskat näet heittelimme toisiamme Suomen viimeisenä toimineen lankarullatehtaan tuotoksilla elikkä lankarullilla. Valitettavasti tätä nykyisin tehdasmuseona toimivaa rakennusta en ole päässyt kuvaamaan, kun jäi aikoinaan kuvat ottamatta, kun siihen oli mahdollisuus. Nyt voin esitellä vain paikan, mistä lankarullatehtaalle toimitettiin materiaalia sorvattavaksi.
Lotjien ja sataman jäännökset pilkistävät Kuolimon pinnan yläpuolella

Saimaan ja Kuolimon erottaa Kärnäkoskella kapea kangas ja Kuolimon alueelta toimitetut koivupropsit toimitettiin Kärnäkosken lotjasatamaan, missä vieläkin on nähtävissä tuon ajan toiminnan jäänteitä. Veden pohjassa makaavat proomut näet kertovat paikan teollisesta historiasta. Paikka on mielenkiintoinen ja siellä vieraillessa kannattaa varata paketti makkaraa läheisellä laavulla käristettäväksi. Paikalle pitää toki kävellä Kärnäkosken reunuksia pitkin upeaa reittiä, millä on myös historiallinen menneisyys.
Kiireinen toimeliaisuus on kadonnut lotjasataman alueelta

Sitä pitkin näet lotjasatamaan saapuneet koivupropsit toimitettiin kiskoja pitkin hevosen vetämissä vaunuissa, mistä matka jatkui kohti Kaukaan lankarullatehdasta, mistä taas tuotteet siirtyivät ympäri maailmaa aina vuoteen 1972 asti, jolloin tehdas lopetettiin. Uusi materiaali muovi syrjäytti koivun. Oli uuden aikakauden vuoro...

Tarkkoja vuosilukuja en osaa sanoa Kärnäkosken teollisesta toiminnasta, mutta 1900-luvun alkuaikoina toiminta oli jo melkoisen vilkasta. 

1 kommentti:

  1. Todella mielenkiintoinen ja kaunis reitti😊, just kävin sen läpi miesystäväni ja koirani kanssa😄. Kuvia olemme ottaneet paljon😊.

    VastaaPoista

Kommenttisi ovat aina tervetulleita